Bahasa Malaysia Tahun 1
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Tarikh : 31-10-2011
Hari : Isnin
Masa : 11.00 – 11.30 pagi
Tahun : 1
Bilangan Murid : 5 orang
Matapelajaran : Bahasa Malaysia
Tema : Badan Sihat Otak Cerdas
Tajuk : Unit 15 – Saya Bersih
Fokus Utama : 1.3.1 Mendengar, memahami dan memberikan respons terhadap
sesuatu arahan secara lisan atau gerak laku dengan betul.
sesuatu arahan secara lisan atau gerak laku dengan betul.
Fokus Sampingan : 2.5.2 Membaca, memahami dan menaakul maklumat dalam bahan
grafik dengan betul.
grafik dengan betul.
Objektif : Pada akhir pengajaran, murid-murid akan dapat :
1. Menyebut sekurang-kurangnya 3 cara menjaga kebersihan
diri.
2. Menyatakan sekurang-kurangnya 3 sebab menjaga kepentingan kebersihan diri.
EMK : Teknologi Maklumat dan Komunikasi (TMK)
Kaedah Pembelajaran : Pembelajaran Masteri, Pembelajaran Kooperatif dan
Pembelajaran Kontekstual.
Bahan Bantu Mengajar : kad imbasan, lirik lagu, sikat, sabun, syampu, pemotong kuku,
Berus gigi, kertas mahjong, komputer, LCD, gambar, kad
perkataan, radio dan CD.
Nilai : Bertanggungjawab, Kebersihan, Bekerjasama dan Berdisiplin,
KBKK : Menghubungkaitkan
Pengetahuan Sedia ada : Murid-murid melakukan aktiviti membersihkan diri setiap hari.
Langkah | Kandungan | Catatan |
Set induksi ( 5 minit) |
| BBM : Lagu ’ Bangun Pagi’ Kad Imbasan Kertas Mahjong |
Langkah 1 (5 minit) |
| BBM : Gambar Budak |
Langkah 2 ( 9 minit) |
| BBM : Sikat Pemotong kuku Berus gigi Ubat gigi Syampu Sabun Kad Imbasan LCD Komputer Nilai Murni : Kebersihan Bertanggungjawab |
Langkah 3 ( 9 minit) |
| BBM : Radio CD Kotak Kad perkataan Nilai Murni : Bekerjasama Berdisiplin |
Penutup ( 2 minit) |
| BBM : Lembaran kerja |
Bahan Bantu Mengajar ( BBM )
Refleksi Tentang Makropengajaran Bahasa Malaysia Tahun 1
Refleksi Tentang Makropengajaran Bahasa Malaysia Tahun 1
PENGENALAN
Saya telah menjalankan makropengajaran yang bertajuk kebersihan diri dalam mata pelajaran Bahasa Malaysia SJKC dengan menggunakan ABM yang pelbagai jenis iaitu carta, kad imbasan, computer, LCD, alatan kebersihan dan lagu bangun pagi. Kelas saya adalah kelas Tahun 1 dan jumlah murid adalah 5 orang sahaja kerana sekolah saya merupakan sekolah kurang murid ( SKM ). Makropengajaran ini dijalankan selama 30 minit.
KEKUATAN
Selepas saya menjalankan makropengajaran ini, saya mendapati bahawa kekuatan saya adalah seorang pandai dan berani berlakon di depan murid-murid dan dapat menarik perhatian murid-murid untuk bersama-sama dengan saya untuk belajar ilmu baru. Selain itu, saya juga mahir untuk menerapkan nilai murni yang bersesuaian dengan tajuk yang saya ajar. Nilai menjaga kebersihan diri dan persekitaran hendaklah dipupuk dari kecil supaya mereka menjaga kebersihan di semua tempat. Suara saya juga lantang dan jelas dapat didengar oleh murid-murid maka anak murid saya akan lebih memahami penerangan saya dari awal pengajaran sehingga tamat pengajaran. Selain itu, saya juga mahir menggunakan dan membina power point yang cantik untuk menarik perhatian murid-murid supaya suka belajar bahasa Malaysia.
KELEMAHAN
Selepas saya menjalankan pengajaran ini, saya mengetahui bahawa terdapat kelemahan dalam makropengajaran saya ini. Saya tidak menjangka masa yang tepat untuk menjalankan pengajaran menyebabkan saya awal 5 minit tamat pengajaran pada hari tersebut. Ini akan menyebabkan anak murid saya kurang belajar ilmu dan membazirkan masa mereka untuk terus belajar kemahiran ataupun ilmu pengetahuan baru. Masalah lain yang saya hadapi ialah semasa saya meminta murid menjawab soalan saya, murid-murid tidak dapat menjawab soalan saya mungkin kerana mereka tidak kebiasaan mendengar bahasa Malaysia sepanjang pengajaran saya punca ini berlaku kerana kebanyakkan saya mengajar bahasa Malaysia terlampau banyak menggunakan bahasa Cina menyebabkan murid-murid saya tidak dapat menguasai kemahiran mendengar bahasa Malaysia dengan baik. Saya akan mengubah kaedah pengajaran saya demi kebaikan anak murid saya.
LANGKAH MENGATASI
Untuk meningkatkan keberkesanan pengajaran dan pembelajaran saya, terdapat beberapa langkah mengatasi yang hendak dilakukan selepas saya menjalankan refleksi. Sapatutnya saya hendaklah belajar mengambil masa yang tepat sepanjang pengajaran saya supaya tidak berlaku awal tamat pengajaran. Sekiranya berlaku masalah tersebut, saya mestilah kreatif untuk meneruskan pengajaran saya sehingga tamat masa pengajaran. Saya juga akan mencuba sedaya upaya untuk merangsangkan dan memotivasikan minat pembelajaran murid-murid sepanjang pengajaran dan pembelajaran dijalankan. Saya perlu memahami tingkah laku dan psikologi murid supaya lebih memahami anak murid saya dengan menggunakan kaedah yang bersesuaian dengan tahap mereka dan membantu mereka mencapai pengetahuan yang cemerlang.
Saya juga akan berubah kaedah pengajaran saya dengan menggunakan bahasa Malaysia yang lebih banyak dan kurangkan menggunakan bahasa Cina apabila mengajar mata pelajaran bahasa Malaysia. Lama-kelamaan murid-murid mesti mahir dan menguasai kemahiran mendengar bahasa Malaysia dan prestasi murid-murid juga akan meningkat.