RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
Tarikh : 18-03-2011
Masa : 8:00am-9:30am
Tahun : 4
Bil. Murid : 5 orang
Mata Pelajaran : Pendidikan Jasmani dan Kesihatan
Tajuk : Kecergasan fizikal
Isi Pembelajaran : Ketangkasan
Hasil Pembelajaran : Di akhir P&P ini,murid dapat
Psikomotor : Melakukan larian ulang alik sejauh 5m dalam masa 15 saat.
Kognitif : Mengenalpasti anggota tubuh badan yang terlibat
dengan pengerakan tangkas.
Afektif :Bekerjasama dalam 1 kumpulan semasa melakukan
aktiviti.
Pengalaman sedia ada: Murid telah mempelajari asas pengerakan ketangkasan
pada pengajaran dan pembelajaran yang lepas.
Penerapan nilai : Keyakinan dan saling tolong- menolong
Kemahiran berfikir : Membuat ramalan
Alat Bantu Mengajar : Bakul, bola getah dan gelung rotan
Masa | Aktiviti | Butiran Mengajar | |
Set Induksi ( 5 minit ) | Memanaskan badan - berlari setempat Regangan - tangan, badan dan pinggan |
| |
Langkah 1 ( 6 minit ) | Aktiviti kumpulan: - larian ulang-alik |
| |
Langkah 2 ( 6 minit ) | Aktiviti - lari ulang-alik dengan melontar bola getah ke bakul |
| |
Langkah 3 ( 8 minit ) | Permainan - Polis menangkap pencuri |
| |
Penutup ( 5 minit ) | Pengendaraan Anggota Badan -Tangan -Kaki - Tarik nafas |
|
REFLEKSI
KEKUATAN
Aktiviti yang dijalankan dapat menarik minat murid untuk lebih suka mata pelajaran Pendidikan Jasmani. Murid saya sentiasa gembira dan seronok semasa proses pengajaran dan pembelajaran dijalankan. Murid-murid melakukan ketangkasan yang baik ketika aktiviti dijalankan dan mereka suka menjalankan aktiviti larian dengan pergerakan yang pelbagai.
KELEMAHAN
Semasa aktiviti yang memerlukan murid-murid berlari ke suatu tempat lalu melontarkan bola getah ke dalam bakul, saya mendapati banyak murid tidak dapat melontarkan bola getah ke dalam bakul, ini telah mengganggu kelancaran aktiviti. Selain itu, saya mendapati semasa permainan kecil iatiu Polis Menangkap Pencuri dijalankan murid-murid terjatuh kerana dikejar oleh polis yang kuat lari. Ini telah menyebabkan murid tersebut cedera. Saya akan berhati-hati untuk merancang aktiviti yang dapat menjaga keselamatan murid supaya tidak cedera.
LANGKAH MENGATASI
Sebelum memulakan sesuatu aktiviti permainan, saya perlu menerangkan peraturan permainan tersebut dan menegaskan bahawa keselamatan diutamakan ketika bermain. Selain itu, saya akan menukarkan bakul kecil ke bakul besar supaya murid dapat melontarkan bola ke dalam bakul tersebut ataupun saya akan menukarkan peraturan permainan iaitu melontar bola bertukar kepada meletak bola di dalam bakul. Jadinya, semua aktiviti akan dijalankan dengan lancar dan objektif pada hari tersebut akan tercapai.